XIII
EDYCJA - 3, 10, 17 październik 2015
Studium malarskie, chromatyczne postaci ludzkiej w kontekście środków
wyrazu plastycznego.
wyrazu plastycznego.
Inspiracją malarstwa była modelka w stroju Bamberskim.
Podstawy
warsztatowe techniki akrylowej na kolorowym lub białym brystolu.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bambrzy
Zdjęcia kolorowe z opisem/źródło:
http://www.folklor.pl/index.php?mode=galeria&action=main&menu=173&id=8033&d=8034&lang=PL
Strój panny
Każdy strój Bamberki był swego rodzaju popisem dekoracyjnym. Podstawowymi jego elementami, podobnie jak w każdym bamberskim stroju uroczystym były: watówki, spódniki spodnie, koszulka i sznurówka. Suknia składała się z kaftuna i dyrdoka, wyróżniająca się jasnym kolorem, uszyta z jedwabiu w różnokolorowe kwiatki. Koniecznym uzupełnieniem były tiulowe przystroje. Noszono zatem krezę, fartuch i chustę, ozdobioną efektownym haftem. Chustę tą krzyżowano z przodu na piersiach, a następnie przekładano do tyłu, i tam zawiązywały jej końce. W miejscy krzyżowania chusty panny przypinały na niej małe ozdobne bukieciki ze sztucznych kwiatków. Najbardziej istotnym wyróżnikiem w stroju i atrybutem panny był kornet. To specyficzne nakrycie głowy, niespotykane w innych strojach ludowych Wielkopolski, noszone było tylko podczas wyjątkowych uroczystości i stanowiło pewną odmianę ozdobnego czepca. Najprościej ujmując, kornet to konstrukcja długości ok. 23 cm, wykonana z tektury, drutu i sztucznych kwiatków, bombek, wstążek, różnego rodzaju tasiemek i bibułek. Z tyły kornet obficie przyozdabiano kokardami. Najczęściej stosowano wstążki białe, żółte, niebieskie i różowe, określane wiatrówkami. Na szyję Bamberki zakładały czerwone korale.
Strój męski
Męski strój bardzo szybko zanikł, a Bambrzy wtopili się w społeczność miejską. Jeszcze w XIX wieku mężczyźni łączyli w swym ubiorze tradycyjne elementy chłopskiej garderoby w elementami ubioru miejskiego, aż wreszcie całkowicie przeszli na ubiór miejski.
Zdjęcia czarno-białe/źródło:
http://www.poznanczyk.com/poznanczanie3.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bambrzy
Bambrzy, Bambry (niem.
Posener Bamberger) – Polacy pochodzenia niemieckiego, potomkowie
osadników przybyłych z okolic Bambergu
(Frankonia), którzy w latach
1719-1753, zostali sprowadzeni przez władze Poznania, aby zasiedlić
opuszczone wsie, które zostały
zniszczone podczas wojny
północnej i będącej jej skutkiem epidemii cholery. Z ideą tą wystąpił
najprawdopodobniej biskup Krzysztof
Antoni Szembek lub jego poprzednik – Michał
Bartłomiej Tarło. Oni to, w czasie pobytu w południowej Frankonii, zauważyli, że
pomimo wysoko postawionej kultury rolnej wielu tamtejszych chłopów żyje w
ubóstwie. Był to wynik zakazu podziału gospodarstw pomiędzy dzieci. Jedynym
warunkiem dla osadników było (zgodnie z nakazem Augusta II Mocnego z 1710
dotyczącego wszystkich cudzoziemców osiedlających się w Polsce) wyznanie rzymskokatolickie.
Osadnicy przybywali w kilku falach osiedlając się:
- 1719 – w Luboniu
- 1730 – w Dębcu oraz Boninie
- 1746-1747 – w Ratajach i Wildzie
- 1750-1753 – w Jeżycach i Górczynie
Osadnicy przybyli nie tylko z okolic samego Bambergu,
ale także z innych regionów Starej
Rzeszy. W początkowym okresie, ze względu na język i warunki
zasiedlenia, wszystkich osadników zwano bambrami. W wieku XIX mianem tym
określano wszystkich, niezależnie od pochodzenia, mieszkańców wsi, w okresie
międzywojennym "bamber" oznaczał dobrego, bogatego gospodarza. Po II
wojnie światowej słowo to zmieniło swój wydźwięk na pejoratywny.
Ogółem liczba osadników wynosiła ok. 450-500 osób – na
podstawie zachowanych kontraktów, natomiast późniejsze dokumenty sugerują
przybycie osadników niemieckich pomiędzy czterema falami, stąd dokładniejsza
liczba przybyłych szacowana jest na 900 osób.
Nowi przybysze uzyskali od miasta bardzo korzystne
warunki: gospodarkę czynszową (polskich chłopów obowiązywała w tym czasie
pańszczyzna), drewno na budowę domów, ziarno na zasiew i kilkuletnie zwolnienie
z czynszu. Te same warunki, kilkanaście lat później, rozszerzono na nielicznych
polskich rolników.
Stosunkowo szybkiej polonizacji sprzyjała wspólna z
rdzennymi mieszkańcami wiara oraz małżeństwa mieszane. O tym zjawisku najlepiej
świadczy fakt, że w końcu XIX wieku wśród katolickich mieszkańców wsi
należących do miasta Poznania nie było ani jednej osoby deklarującej narodowość
niemiecką.
Kobiecy strój bamberski ukształtował się w okresie XIX
wieku w Poznaniu ze skrzyżowania cech strojów frankońskich, łużyckich, lubuskich oraz wielkopolskich, a także biedermeieru.
W listopadzie 2003 otwarto w Poznaniu Muzeum Bambrów Poznańskich, zbudowane głównie staraniem Towarzystwa Bambrów Poznańskich i prof. Marii Paradowskiej.
Zdjęcia kolorowe z opisem/źródło:
http://www.folklor.pl/index.php?mode=galeria&action=main&menu=173&id=8033&d=8034&lang=PL
Kornet-ozdobny czepiec Bamberki
Strój panny
Każdy strój Bamberki był swego rodzaju popisem dekoracyjnym. Podstawowymi jego elementami, podobnie jak w każdym bamberskim stroju uroczystym były: watówki, spódniki spodnie, koszulka i sznurówka. Suknia składała się z kaftuna i dyrdoka, wyróżniająca się jasnym kolorem, uszyta z jedwabiu w różnokolorowe kwiatki. Koniecznym uzupełnieniem były tiulowe przystroje. Noszono zatem krezę, fartuch i chustę, ozdobioną efektownym haftem. Chustę tą krzyżowano z przodu na piersiach, a następnie przekładano do tyłu, i tam zawiązywały jej końce. W miejscy krzyżowania chusty panny przypinały na niej małe ozdobne bukieciki ze sztucznych kwiatków. Najbardziej istotnym wyróżnikiem w stroju i atrybutem panny był kornet. To specyficzne nakrycie głowy, niespotykane w innych strojach ludowych Wielkopolski, noszone było tylko podczas wyjątkowych uroczystości i stanowiło pewną odmianę ozdobnego czepca. Najprościej ujmując, kornet to konstrukcja długości ok. 23 cm, wykonana z tektury, drutu i sztucznych kwiatków, bombek, wstążek, różnego rodzaju tasiemek i bibułek. Z tyły kornet obficie przyozdabiano kokardami. Najczęściej stosowano wstążki białe, żółte, niebieskie i różowe, określane wiatrówkami. Na szyję Bamberki zakładały czerwone korale.
Strój męski
Męski strój bardzo szybko zanikł, a Bambrzy wtopili się w społeczność miejską. Jeszcze w XIX wieku mężczyźni łączyli w swym ubiorze tradycyjne elementy chłopskiej garderoby w elementami ubioru miejskiego, aż wreszcie całkowicie przeszli na ubiór miejski.
Zdjęcia czarno-białe/źródło:
http://www.poznanczyk.com/poznanczanie3.html
Bamberka w stroju świątecznym.
Bamberka w stroju świątecznym.
Bamberka w chuście tureckiej, pocz. XX w.
Bamberki w strojach tradycyjnych, 1938 r.
Zagroda bamberska, koniec XIX w.
Zagroda bamberska, koniec XIX w.
Fontanna z pomnikiem bamberki, pocz. XX w.
Modelka w stroju Bamberki
WYBRANE SZKICE RYSUNKOWE LICEALISTÓW
Zuzanna-16 lat
Ewa-17 lat
PRACE GIMNAZJALISTÓW
(od lewej górnej) Zosia-13 lat, Alicja-15 lat,
Nikola-13 lat, Patrycja-15 lat
(od lewej) Wiktoria-14 lat, Kornelia-15 lat, Zosia-16 lat
PRACE LICEALISTÓW
(od lewej) Zuzanna-16 lat, Michalina-17 lat,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz